Columbia Uni v. Juridicum Lund

På Columbia Uni käkar de pizza och dricker cola. Mentos i läskflaska får passera som ett vetenskapligt experiment. Främlingsfientlighet yttras som ”Go back to Connecticut, dude!”

De vuxna sa att man skulle ta vara på ungdomen.

Istället utvecklades jag till en föraktfull människa på Juridicum i Lund. Jag föraktade ekonomerna som inte lyckades dölja sina juristkomplex när de i hemlighet försökte passera som elever på skolan. Jag föraktade förstaårs-eleverna som segervisst slog med näven genom luften borta vid resultattavlorna och sedan med ett högmodigt flin skred genom kafeterian. Jag föraktade de hesa Stockholmsbrudarna som efter ”Tystnad!” – skyltarnas uttåg ur biblioteket ogenerat pussas och kramas över telefon. Framför allt föraktade jag mig själv för att jag innerst inne också ville ha anledning till självbelåtna glädjeskutt vid resultattavlan, ville känna mig lika hemma på Juridicum som en ekonom bland lagböckerna och ville vara tillräckligt narcissistisk för att fläka ut min helg i bibliotekstrappan.

Nåväl, en lördagsmorgon på Columbia var fint:

BildBildBildBildBild

Kommentera

