Bästa Beatrice och alla ni andra

Jag kom lindrigt undan. Jag blir inte stoppad av papperspolisen. Skåne har ingen tunnelbana.

Jag kom lindrigt undan. En del är bara nyfikna. Som den holländska tjejen i internationell rätt. ”Svensk? Du ser inte vidare svensk ut”. Jag kunde sagt emot. Frågat hur svenskar ser ut. Upplyst henne om att vikingarna är döda. Men jag säger det. Jag säger att farsan är arab. Hon är nöjd. Hon gissade rätt. Jag är inte svensk. Svenskar ser inte ut så. Hon har bott i Stockholm. Hon borde veta.

Jag kom lindrigt undan. En del märker ingen skillnad. Som Anne. Jag berättar om holländskan för Anne. Anne vill ha ett öppet sinne. Kämpa för rättigheter. Vara välkomnande. Anne granskar mitt ansikte. ”Vadå, du skulle kunna vara vilken svensk som helst”. Hon ser allvarlig ut. Övertygande. Håller min blick stadigt i sin. Pockar på min tacksamhet. Jag är inte tacksam. Jag är inte vilken svensk som helst. Jag är en svensk som är arabisk. Det innebär ofta att jag inte kan ta min svenskhet för given. Att omgivningen vill att jag ska välja. Eller så väljer de. De som anser sig ha rätt.

Jag kom lindrigt undan. En del vill vara blattelovers. Som massören som försäkrar mig om att hon ser mig helt som svensk. Hon ler med huvudet varmt välkomnande på sned. En förväntan på tacksamhet sprider sig i rummet. Komplimangen når inte fram. Det är lov att se mig som arab vill jag säga. Jag är arab. Jag är svensk. Jag kan multitaska. Det kan inte du. Kanske tror hon inte att jag känner mig välkommen nog. Hon fortsätter med att vi invandrare har kommit med så mycket bra. Som mat till exempel.

Jag kom lindrigt undan. En del vill bara hjälpa. Som tjejen i kassan på Konsum som inte besvärar mig med sin skånska. Hon ligger steget före. Slår om till engelska när det är min tur. Pekar leende på kvittot som hon låter vaja framför mitt ansikte. Kanske pratar jag inte engelska heller.

Jag kom lindrigt undan. Jag är vit. Jag är kristen. Jag bodde i villa. Mitt mellannamn är Anna.

Kommentera

