Den syriske delegaten

SsDelBara Schweitz tomma stol hindrar mig från att bli bordsgranne   med mitt andra lands delegat. Den här dagen har han glasögon, sidbena, svart rock och paraply. Han ser ganska vänlig ut. Hans Damaskus-dialekt får mig att känna mig lite som hemma. Temat idag är fred och säkerhet. Fyra länder kommer med förslag som ligger kvar sedan förra året. Konsensuskravet för gruppen gör att det är svårare att nå en överenskommelse. Venezuela är allra surast över den bristande politiska viljan hos vissa länder. USA tycker att fred och säkerhet hellre ska diskuteras i säkerhetsrådet.

Den syriske delegaten lämnar sin telefon på bänken bredvid mig. Han går fram till podiet och skakar hand med mannen i sekretariatet. Ber om att få ordet.  Sitt tal har han skrivit ner på arabiska från ett mail på Iphonen. Som de flesta andra gratulerar han först ordföranden till ordförandeskapet. Sen uppmanar han andra länder att sluta stödja de väpnade terroristgrupper som förstör hans land och dödar hans folk. I pausen skakar han leende hand med Irans sändebud. Jag tar Sverige-skylten och flyr.

2 reaktioner på ”Den syriske delegaten

  1. Fantastiskt bra du skriver! Igenkänningsfaktorn är ju också ca 98%. Med risk för att avundsjukan övermannar mig igen så är jag från och med nu hängiven följare av din blogg!

    Svara
    • Tusen tack Mirjam! Det värmer:) Får försöka få med något om tunnelbanestopp, hård betong å smaklöst bröd så att du kan hålla dig i balans tills du kommer hit;)

      Svara

Kommentera

