Marathon–debate in the Security Council

Min första säkerhetsråds-upplevelse avmystifierade rådet lite, Mr Ban och Navi Pillay togs ner på jorden. Till heltäckningsmattan faktiskt. Folkmord, krigsförbrytelser och systematiska våldtäkter avhandlades närmast slentrianmässigt. Man förfasades, frustrerades, ilsknade kanske tom till. Fast sinnesslöheten som infinner sig efter tio timmars diplomati trubbar av feelingen lite.

Igår var det debatt i säkerhetsrådet på temat skydd av civila. Det blev lite försenat när Nordkorea testat kärnvapen dagen innan och rådet fick inleda dagen med att fördöma dem bakom lykta dörrar.

Syriens anförande om att västerlänningar, araber och terrorister har dödat befolkningen och hindrar staten från att skydda sitt folk fick mig visserligen på alerten igen men fem timmar efter utsatt sluttid roade jag mig med att lyssna på och google-translata simultantolkad arabiska för att hålla mig tillräckligt närvarande.

Bild

Herrar i rådet. Ja, det var mest herrar.BildNavi is for real!

BildAnd so is Mr Ban! Även om han var en bit bort.

Kommentera

